Een sportieve gemeente

Sport en vrije tijd moeten populair worden in de ware zin van het woord: toegankelijk voor iedereen en met deelname van iedereen. Sport helpt je om te leren hoe je anderen kunt bereiken. Een voldoende aanbod van goedkope sportactiviteiten draagt dus bij tot een solidaire samenleving. Lichaamsbeweging en sport zijn ook essentieel voor een goede gezondheid. Sport voor iedereen is een krachtig preventiemiddel. Laten we kiezen voor sport zonder geld, sport voor iedereen. Laten we kiezen voor een sportbeleid dat de wereld van de vrijwilligerssport echt ondersteunt. Maar zoals de prestaties van de Rode Duivels laten zien, kan topsport ook miljoenen mensen bij elkaar brengen, enthousiasmeren en aanmoedigen om te gaan sporten. Topsport en alledaagse amateursport zijn dus met elkaar verbonden. Lichamelijke en geestelijke gezondheid, individuele en collectieve ontplooiing: Een sportievere samenleving is goed voor iedereen.

Eén. Een gemeente die lichaamsbeweging en sport stimuleert

• We vragen dat het sportregister van de regio zo snel mogelijk wordt gepubliceerd, zodat we voor elke gemeente een sportontwikkelingsplan kunnen opstellen. Uiteindelijk zou elke gemeente een eigen gemeentelijk zwembad moeten hebben en verschillende multi-sport en inclusieve hallen.
  • We willen dat er in Brussel meerdere openluchtzwembaden komen.
  • We renoveren de gemeentelijke sporthallen en -velden, zodat men in de best mogelijke omstandigheden kan sporten.
  • We verlagen de prijzen van lokale openbare sportfaciliteiten om de toegankelijkheid te verbeteren. We pleiten voor een harmonisering (naar beneden toe) van de tarieven voor gemeentelijke sportcentra in het hele Brusselse Gewest. We weigeren dan ook niet-inwoners van de gemeente meer te laten betalen voor gemeentelijke sportcentra.
  • We ontwikkelen infrastructuren voor sport en gezondheid in elke wijk om bewoners aan te moedigen om een fysieke activiteit uit te oefenen.
  • We stellen de sporthallen en turnzalen van plaatselijke scholen open voor clubs en bewoners.
  • We organiseren voor iedereen toegankelijke sportprogramma's en -evenementen in de openbare ruimte.
  • We breiden het aanbod van sportvouchers uit om mensen een betere toegang tot sportclubs te geven.

Twee. Sport voor iedereen

• Iedereen moet toegang hebben tot een fysieke activiteit. We moedigen sportcentra aan om een inclusief aanbod te bieden waar iedereen zijn plaats kan vinden. Speciale aandacht gaat naar jonge meisjes, die maar al te vaak worden uitgesloten van sportactiviteiten.
  • We stimuleren de samenwerking tussen dagcentra voor mensen met een beperking en sportcentra.
  • Op dezelfde manier stimuleren we de samenwerking tussen bejaardentehuizen en sportcentra. Daarnaast moet de lokale overheid ouderen stimuleren om lichamelijk actief te zijn door middel van wandelgroepen.

Drie. Investeren in sport op school.

• We richten ons op sportactiviteiten op school: Hoe vroeger jongeren beginnen, hoe groter de kans dat zij een leven lang sport zullen blijven beoefenen.
  • We willen dat alle leerlingen het zwembad kunnen gebruiken. Elke leerling moet kunnen zwemmen tegen de tijd dat hij of zij de basisschool verlaat.
  • We streven naar gratis zwemlessen georganiseerd door de school.
  • We ontwerpen speelplaatsen die kinderen aanmoedigen om een fysieke activiteit uit te oefenen.
  • We willen de uren lichaamsbeweging op school vergroten.

Vier. De sportsector ondersteunen

• We pleiten voor een statuut voor sportmedewerkers: instructeurs, opvoeders, coaches, enz. Vrijwilligers vertegenwoordigen ook een meerwaarde voor organisaties en verenigingen, maar vervangen geen goed opgeleid personeel.
  • We hebben vertrouwen in de ervaring en de kundigheid van de clubs en versterken hun financiering.
  • We ontwikkelen een echt partnerschap met sportclubs die voldoen aan de verwachtingen van overheidsinstanties. We maken komaf met het "versnipperingsbeleid", dat erin bestaat kleine subsidies uit te delen zonder enige echte maatschappelijke visie op sport. We maken een einde aan de concurrentie tussen de sport-vzw's en ondersteunen hen met een duidelijk en volledig transparant kader.
  • We creëren een gemeentelijke sportcomité dat alle sportactoren samenbrengt, met als doel tegemoet te komen aan lokale behoeften en solidariteit te kweken tussen de verschillende actoren.