Een gemeente die van haar ouderen houdt

Mensen die hun hele leven hebben bijgedragen aan de maatschappij, die hebben gewerkt, zorg gedragen voor hun kinderen en hen hebben opgevoed, en die maatschappelijk betrokken zijn geweest, hebben het recht om van hun oude dag te genieten. Gepensioneerden, ongeacht hun opleidingsniveau, ongeacht de fysieke en mentale belasting van hun werkcarrière, hebben nog vele goede jaren voor zich en verlangen allemaal naar "een nieuw leven".De senioren hopen zo lang mogelijk deel te kunnen nemen aan het leven in hun buurt. Een buurt waar ze gemakkelijk toegang hebben tot de geschikte diensten. Ze willen betrokken blijven, zonder bang te zijn om weg te zinken in armoede of gebrek aan zorg. Ze willen zich met hun kleinkinderen kunnen bezig houden, uitgaan en dingen doen waar ze vroeger geen tijd voor hadden.Senioren moeten niet bang zijn dat ze een last voor hun kinderen worden, noch moeten ze de indruk hebben dat ze alleen maar een kost voor de maatschappij zijn. Bovendien verwerpen we elke maatschappijvisie waarin iedereen die niet langer "productief" is als "last" wordt beschouwd.Het Brusselse Gewest beschikt immers over de middelen om zijn senioren de organisatie van kwaliteitsvolle zorg- en dienstverlening te garanderen, met de medewerking van alle bevoegde instanties.

Eén. Betaalbare huisvesting en zorg

• We streven ernaar in betaalbare serviceflats en rusthuizen te voorzien, evenals een maximumfactuur van 855 euro voor een verblijf in een rusthuis.
  • We steunen intergenerationele huisvestingsprojecten, gebaseerd op het samenwonen van gezinnen en ouderen.
  • In elke gemeente zetten we een dienstencentrum op waar senioren terecht kunnen voor hulp. We zijn ook van plan om een aantal lokale posten op te zetten.
  • We bepleiten een toereikend aanbod van thuiszorgdiensten, waaronder verpleegkundige zorg, huishoudelijke hulp en levering van gezonde maaltijden aan huis.
  • We willen ouderenzorg, verpleeghuizen en activiteiten voor ouderen die voor iedereen toegankelijk zijn en rekening houden met de diversiteit van de bevolking.
  • We willen meer erkenning en betere ondersteuning, ook financieel, voor mantelzorgers. Mantelzorgers mogen nooit professionele zorgverleners vervangen, noch daartoe gedwongen worden bij gebrek aan toegankelijke zorg. De tijd en energie die ze besteden aan een ouder familielid of oudere buur is van vitaal belang. Daarom verdienen ze meer erkenning.

Twee. Participatie en communicatie

• We willen in elke gemeente van de hoofdstad een actieplan voor senioren en voldoende middelen voor de seniorenadviesraden, die we steviger in de wijken willen verankeren.
  • We willen meer overleg tussen de gemeente en de seniorenadviesraad, wiens beslissingen bindend moeten zijn zodat echt rekening wordt gehouden met de behoeften van de senioren.

Drie. Mobiliteit, kwaliteitsvolle openbare ruimte en veiligheid

• We willen voldoende bus- en tramlijnen met correct bediende haltes en goed bereikbaar  voor senioren. Verbod op het afschaffen van bushaltes in de buurt van seniorencentra.
  • We vragen om gratis bussen en trams voor senioren. Alle 65-plussers ontvangen zonder uitzondering taxicheques.
  • De voetpaden moeten in goede staat verkeren en veiliger zijn. We willen de toegankelijkheid van de gemeentelijke gebouwen en diensten verbeteren. In de openbare ruimtes moeten voldoende banken met rugleuning staan.
  • We willen ook zorgen voor goede straatverlichting om de sociale contacten te verbeteren en het gevoel van onveiligheid te verminderen.
  • De wijkagent moet regelmatig de seniorenverenigingen en dienstencentra bezoeken zodat de senioren hun wijkagent beter kunnen leren kennen.

Vier. Cultuur, ontspanning en sociale contacten

• We willen een gemeente die culturele en recreatieve initiatieven biedt die toegankelijk zijn voor senioren en we steunen seniorenverenigingen zonder voorbehoud.
  • Senioren moeten zich kunnen ontspannen en elkaar ontmoeten. Daarom plannen we initiatieven om isolatie te voorkomen, op te sporen en tegen te gaan.
  • We moedigen ontmoetingen tussen generaties aan, zoals projecten met scholen en jeugdverenigingen.
  • We bieden een lokale sociale dienst voor geïsoleerde ouderen