Een gemeente waar kinderen het goed doen op school
Net zoals gezondheidszorg en huisvesting is ook onderwijs een basisrecht en geen privilege. De maatschappij moet kwaliteitsonderwijs voor iedereen garanderen. Zo hoeven ouders zich geen zorgen te maken om een plaats voor hun kinderen te vinden. Leren moet plezierig zijn. De school mag niet de vijand worden van kinderen of hun ouders. De school moet een plaats garanderen waar elk kind zich kan ontplooien tot de volwassene van morgen.We moeten de school radicaal veranderen. Te beginnen met echt gratis onderwijs. Goede scholen voor iedereen, net om de hoek. Scholen waarin het goed leven en leren is. Scholen die ‘ouders toegelaten’ zijn, waar ouders en kinderen inspraak hebben. Scholen die leerlingen helpen de wereld te begrijpen om hem beter te kunnen veranderen. Een ambitieus doel, maar het is nodig!
Wat wij willen
Eén. Maak de school gratis
- We willen dat de gemeente een gratis terug-naar-school-kit aanbiedt aan alle leerlingen op gemeentelijke basisscholen en middelbare scholen. Op langere termijn moet het gemeentelijk kleuter-, basis- en secundair onderwijs volledig gratis worden.
- We staan scholen niet langer toe ouders te vragen computers aan te schaffen. We rusten de scholen uit met collectieve apparatuur zodat elke leerling gratis toegang krijgt tot kwaliteitsmateriaal. Zo kan elke leerling werken met de best mogelijke apparatuur en begeleiding.
- We zorgen dat zoveel mogelijk buitenschoolse activiteiten (schoolreizen, museumbezoeken, bos-, zee- en boerderijklassen, bioscoopbezoeken, ...) verplicht en gratis worden. Vandaag zijn het vaak de leerkrachten en oudercomités die uit solidariteit activiteiten organiseren om bepaalde buitenschoolse activiteiten te financieren. We willen dat de gemeente hier meer aan bijdraagt.
- De gemeente moet zorgen voor gratis voor- en naschoolse opvang.
- Geen "boterhammentaks": lunchtijd moet gratis zijn voor iedereen.
- Wij willen gratis gezonde warme maaltijden voor alle kinderen in de basisschool.
- We sturen geen deurwaarders meer voor laattijdige betaling van schoolfacturen. We bieden ondersteuning aan de betrokken ouders.
Twee. Een plek voor elk kind in de juiste omstandigheden
- We willen nieuwe scholen creëren om de demografische groei op te vangen.
- We hebben een langetermijnvisie nodig in plaats van ondergefinancierde noodplannen die de bestaande scholen met overvolle klassen opzadelen.
- Het gemeentebestuur moet pleiten voor een ambitieus bouw- en renovatieplan voor scholen in het hele Brusselse gewest. Niet via oproepen voor projecten, maar met een afdwingbaar plan voor het hele gewest.
- We ontwikkelen groene plekken bij alle scholen om het welzijn van de leerlingen te verbeteren.
Drie. Jongeren helpen slagen door kleinere klassen en betere begeleiding
- Wij willen meer leerkrachten en pedagogische medewerkers om de leerlingen beter te kunnen begeleiden. Niet alleen onderwijzer(es)s(en), maar ook bijvoorbeeld logopedisten/s. De moeilijkheden van de leerlingen moeten doelgericht aangepakt worden.
- Wij willen kleinere klassen, zeker voor de eerste schooljaren van de kinderen: het is belangrijk om de moeilijkheden die kinderen hebben zo vroeg mogelijk aan te pakken. Maximum 15 leerlingen per klas in de kleuterschool en de eerste twee jaren van het basisonderwijs en maximum 20 leerlingen voor de volgende jaren.
- We breiden de pool van vervangende leerkrachten uit die we in het Parlement van de Federatie Wallonië-Brussel hebben verkregen. Zo kunnen we vermijden dat leerlingen te veel lesuren mislopen. Dit garandeert ook werkzekerheid met een volledig jaarloon voor de vervangende leerkrachten die nog geen vaste benoeming of volledig uurrooster hebben.
- We investeren in moderne apparatuur en nieuwe technologieën in alle klassen.
Vier. Investeren in tweetaligheid
- We investeren in het leren van Frans en Nederlands vanaf de eerste jaren van de kleuter- en lagere school.
- Op elke school bieden we buitenschoolse activiteiten aan in Frans en/of Nederlands.
- We willen van taalbaden de norm maken in Brusselse scholen. De gemeente moet het goede voorbeeld geven. Ze kan bijvoorbeeld lerarenuitwisselingen organiseren tussen Franstalige en Nederlandstalige scholen.
- We raden de CLIL-methode aan: vanaf de derde kleuterklas volgen leerlingen bepaalde algemene vakken in de andere taal en krijgen ze ook specifieke taallessen op de klassieke manier. Het aantal uren dat in de andere taal gegeven wordt, verhoogt geleidelijk naar het einde van de schooltijd toe.
- We garanderen dat alle kinderen uit nieuwkomersgezinnen een plaats krijgen in een OKAN-klas.
Vijf. Een plaats in een school dicht bij huis garanderen voor elk kind
- We willen een inschrijvingssysteem invoeren dat elke jongere vanaf de eerste klas een plaats garandeert in een school dicht bij huis, een systeem dat ook een sociale mix in alle scholen garandeert. Onderzoekers hebben aangetoond dat een dergelijk systeem heel goed mogelijk is: De reisafstanden zouden gemiddeld 30% korter worden en scholen zonder diversiteit zouden verdwijnen.
- We willen dat de gemeente dit systeem meteen invoert. De toewijzingscriteria van scholen moeten objectief en transparant zijn.
- We willen inclusieve scholen die over de nodige middelen beschikken. We moeten begeleiders aanwerven om kinderen met specifieke behoeften te helpen integreren en slagen, in plaats van ze meteen naar het buitengewoon onderwijs te sturen. Dit moet gepaard gaan met voldoende ondersteuning voor leerkrachten.
Zes. Een open school die betrokken is bij de buurt en gezinnen
- We willen dat de gemeentelijke schoolgebouwen open blijven wanneer er geen lessen zijn: voor culturele en sportieve activiteiten 's avonds en in het weekend. We willen dat scholen openstaan voor de buurt.
- We willen dat scholen de middelen hebben om bemiddeling aan te bieden tussen gezinnen en het onderwijsteam om conflicten en misverstanden te voorkomen.
- We willen dat het onderwijspersoneel opgeleid wordt voor en de tijd krijgt om te werken aan de inclusie van een sociaal en cultureel divers publiek.
- We willen dat scholen de middelen hebben om onlineplatforms te gebruiken om de communicatie met gezinnen en de opvolging van leerlingen te verbeteren, zonder de voor iedereen toegankelijke communicatie op school te verwaarlozen..
- We willen dat ouders deelnemen aan onderwijsprojecten en betrokken worden bij het overleg- en besluitvormingsproces van de school. We willen dat de gemeente helpt bij het opzetten van oudercomités in scholen.
- We willen een school die representatief is voor de bevolking: we schrappen discriminerende en seksistische maatregelen met betrekking tot uiterlijk en kledingkeuze uit de schoolreglementen.
Zeven. Het onderwijs moet zich inzetten voor het algemeen belang en voor een echte democratische samenleving
- Het hoofddoel mag niet langer zijn een beroepsbevolking op te leiden op basis van de eisen van werkgevers. Bedrijven hebben geen plaats op school.
- In het secundair onderwijs verbieden we het labelen van scholen door particuliere bedrijven zoals Apple.
- De school moet de sociale emancipatie en persoonlijke ontplooiing van alle jongeren als doel hebben. Kritisch denken, solidariteit, teamwerk, democratisch debat, cultuur en gezondheid moeten centraal staan in het onderwijs.
- We moedigen jongeren aan om deel te nemen aan het leven in de buurt en de samenleving door middel van burgerprojecten. We moedigen hen aan om deel te nemen aan "service learning", zoals aangeboden door de vereniging SOS Jeunes - Quartier Libre.
- We willen dat scholen leerlingen aanmoedigen om "geëngageerde kringen" te organiseren. We willen scholen waar jongeren leren om deel te nemen aan de besluitvorming. Scholen die de middelen hebben om burgerprojecten uit te voeren en mensen bewust te maken van maatschappelijke problemen.