Een nette en aangename gemeente

Een nette en aangename gemeente is mogelijk en noodzakelijk. Volgens ons moeten we allereerst kwaliteitsdiensten bieden die de bewoners helpen om hun afval te verwerken, in plaats van de mensen meteen een schuldgevoel aan te praten. De gemeente heeft een rol te spelen in de verbetering van afvalverwerking en het voorkomen van de productie van onnodig afval. Door collectieve oplossingen aan de Brusselaars te bieden, kunnen we nette en aangename straten hebben zonder sluikstorten.

Eén. Wonen in nette en aangename wijken

• We willen in elke wijk ondergrondse containers plaatsen met een sorteersysteem: organisch afval, plastic, karton, glas en huishoudelijk afval. Zoals dat al bestaat voor glascontainers.
  • We pleiten voor twee ophaalrondes voor oranje vuilniszakken en het behoud van twee ophaalrondes voor witte zakken.
  • We zetten elke maand een mobiel afvalinzamelingscentrum in om inwoners de kans te geven hun grof huishoudelijk afval daar in te leveren.
  • We plaatsen op elke straathoek een vuilnisbak die regelmatig geleegd wordt om uitpuilend afval voorkomen.
  • We investeren in sensibiliserings- en voorlichtingscampagnes over netheid en respect voor het milieu: evenementen in alle gemeentescholen vanaf de kleuterschool, opruimdagen in samenwerking met buurtcomités en verenigingen.
  • We starten een campagne "Ik heb respect voor mijn straatveger" om mensen bewust te maken van de noodzaak aan respect voor het harde werk van de gemeentearbeiders en om onbetamelijk gedrag tegen te gaan.
  • We willen regelmatige wijkvergaderingen met bewoners organiseren om hen bewust te maken en hen voor te lichten over netheid.
  • We ontwikkelen "netheidsreferenten" die de bewoners kunnen contacteren, met een voor het publiek toegankelijk lokaal.
  • We bestrijden geweld door ons te richten op preventie. Indien nodig bestraffen we recidivisten of daden die een grote impact hebben op de levenskwaliteit van bewoners en het milieu.
  • We organiseren dagelijks "opruimpatrouilles" om wangedrag te bestrijden en mensen bewust te maken.
  • We zorgen voor schone openbare toiletten in de buurt van parken en grote pleinen. We moeten ook voorkomen dat bepaalde straten in urinoirs veranderen.

Twee. De schoonmaakdienst versterken

• We zullen ons richten op het inhuren van lokaal personeel met een vast contract om kwaliteitswerk te garanderen. Dit begint met het vervangen van artikel 60-contracten door vaste contracten om echte opleiding en toekomstperspectieven te garanderen.
  • We zullen investeren in apparatuur van hoge kwaliteit om het werk van onze schoonmakers efficiënter en de werkomstandigheden minder zwaar te maken.
  • We zullen in elke buurt schoonmaakpersoneel stationeren om een snelle reactie en een lokale service te garanderen.
  • We vergroten de aanwezigheid van schoonmakers 's avonds en in het weekend.

Drie. Afvalproductie en verspilling verminderen

• In samenwerking met Vivaqua lanceren we sensibiliseringscampagnes over het belang van het drinken van kraanwater in plaats van het duurdere en minder milieuvriendelijke flessenwater.
  • We installeren drinkwaterfonteinen in elke wijk van de gemeente.
  • We richten werkplaatsen in voor de herstelling van elektrische apparaten, meubels en kleding of om ze uit elkaar te halen en de herbruikbare onderdelen te bewaren.
  • We ondersteunen repaircafés, ruil- en geefmarkten en tweedehandswinkels.
  • We eisen dat supermarkten hun onverkochte producten aan voedselbanken leveren. Waar nodig volgen er boetes.
  • We zullen campagne voeren voor de invoering van statiegeld op blikjes en plastic flessen, zoals dat al bestaat voor glazen flessen.