Een gemeente waar iedereen mobiel kan zijn
De stad opnieuw vlot laten bewegen en zorgen dat iedereen mee kan bewegen: dat is de uitdaging. Ten eerste moeten we de noodzaak voor verplaatsingen verminderen door een slimme inrichting van de gemeente. Efficiënt openbaar vervoer moet de ruggengraat vormen van duurzame mobiliteit. We willen automobilisten aanmoedigen om minder gebruik te maken van hun auto door efficiënte en betaalbare alternatieven aan te bieden. In plaats van hen te laten betalen zonder oplossingen te bieden, zoals het geval is met de huidige infrastructuur. Dat zal het verkeer in Jette vlotter laten verlopen en de luchtkwaliteit verbeteren. We willen positieve alternatieven bieden in plaats van mensen een schuldgevoel aan te praten met boetes of projecten die zonder overleg worden opgelegd, zoals het mobiliteitsplan Good Move, dat geen alternatieven biedt voor de eigen wagen.
Wat wij willen
Eén. Gezonde mobiliteit begint met een slimme inrichting van de gemeente
- De snelste en duurzaamste verplaatsing is degene die je niet hoeft te doen. Daarom zorgen we ervoor dat je in elke wijk een woning, een school, een crèche, recreatie, winkels en werk vindt.
- We willen nabijheidsdiensten ontwikkelen (postkantoren, bibliotheken, lokale administratie, winkels, geldautomaten, ...) in de wijken, om lange verplaatsingen te vermijden.
- We zijn tegen het verbreden van de Ring, wat nog meer auto's naar de stad zal brengen.
- Bij het ontwikkelen van nieuwe woonwijken zorgen we eerst voor toegang via openbaar vervoer en fietspaden. Zodat de oplossing er al is voordat de werken beginnen.
- We bevorderen het vervoer van goederen over het water en per spoor om het gebruik van vrachtwagens en bestelwagens te verminderen. Zo voorkomen we verkeersopstoppingen op de steeds drukker wordende wegen.
Twee. Performant openbaar vervoer als ruggengraat
- We willen dat de gemeente pleit voor gratis openbaar vervoer in het hele gewest, zoals dat in andere Europese steden bestaat, om gebruikers aan te moedigen de auto te laten staan.
- We ontwikkelen een grootstedelijk mobiliteitsplan: tram- en buslijnen moeten het centrum van Brussel verbinden met de gemeenten aan de rand, maar ook de gemeenten onderling. We pleiten ook voor algemene toegang tot alle vervoersnetwerken in de hoofdstad zonder extra kosten: we werken samen met de andere openbare vervoersmaatschappijen om ervoor te zorgen dat de MIVB-reizigers met één enkel abonnement ook gebruik kunnen maken van het aanbod van de NMBS, TEC en De Lijn.
- Op termijn willen we dat metro 2 verlengd wordt tot Basilix, zodat Jette, Ganshoren, Koekelberg en Sint-Agatha-Berchem beter bediend worden.
- We pleiten voor een verhoging van het aantal en de frequentie van de lijnen. Waar dit nog niet het geval is, moet er tijdens de spitsuren, elke vijf minuten minstens één tram of bus passeren. En tijdens daluren elke tien minuten.
- We roepen ook op tot het ontwikkelen van busroutes tussen wijken en rechtstreekse bus- en tramlijnen tussen gemeenten zonder een omweg via het centrum.
- Wat het nachtvervoer betreft, verbeteren we het huidige Noctis-netwerk door terug te keren naar minstens de oorspronkelijke 17 routes en de diensturen uit te breiden. Het Noctis-netwerk wordt niet langer beperkt tot de weekends.
- Ook de metro moet vroeger en later rijden.
- We willen samenwerken met de NMBS om de treindiensten binnen Brussel snel uit te breiden: het netwerk van kleine stations in Brussel, waaronder Jette, kan gemakkelijk gebruikt worden om gebieden binnen Brussel te verbinden die slecht bediend worden door de MIVB. We heropenen de lijn tussen de stations van Jette en Schaarbeek. De lijn van tussen de stations van Jette en Etterbeek moet ook tijdens het weekend rijden.
- We willen de indienststelling van het GEN versnellen, zodat pendelaars de auto kunnen laten staan en gemakkelijker in Brussel raken.
- We maken alle voertuigen en stations toegankelijk voor kinderwagens en mensen met beperkte mobiliteit, zodat iedereen de kans krijgt om onafhankelijk te reizen.
- We zullen samenwerken met de MIVB en het gewest om het tram- en busverkeer te verbeteren door eigen beddingen aan te leggen.
- We leggen ‘groene rijstroken’ aan voor het openbaar vervoer: dit verkeer krijgt voorrang zodat het zo weinig mogelijk vertraging oploopt (gunstige verkeersborden, eigen bedding, voorrang op kruispunten, afstandsbediening van verkeerslichten, ...).Zo heeft het openbaar vervoer geen last van de constante files in de stad.
- Alle haltes van de MIVB moeten uitgerust zijn met borden die realtime wachttijden geven voor alle netten (ook De Lijn, TEC en NMBS).
- We stellen weer schoolbusroutes in om kinderen veilig naar school te brengen en autoritten voor ouders te beperken.
Drie. Veilige en obstakelvrije paden voor voetgangers en fietsers
- We willen de zachte mobiliteit ontwikkelen. De gemeente kan bijdragen aan een netwerk van veilige fietspaden, zoals dat in Kopenhagen bestaat.
- In overleg met omwonenden, scholen en het verenigingsleven zorgen we ervoor dat deze grote wegen veilige verbindingen bieden naar de verschillende wijken.
- We maken werk van 'zwarte punten' (plaatsen waar het risico op ongelukken groter is), waarbij de snelheid van auto's zo veel mogelijk wordt beperkt.
- We richten gevaarlijke kruispunten en rotondes anders in om de veiligheid van allen en een vlotte doorstroming van het verkeer te garanderen.
- Waar zijstraten een fietspad kruisen, voeren we voorrangsstrepen in en verwijderen we stoepranden.
- In elke wijk zorgen we voor gratis, toegankelijke, overdekte fietsenstallingen. Bijvoorbeeld in parkeergarages van supermarkten, die 's nachts helemaal leeg zijn.
- We verbeteren het Villo-systeem met performante elektrische fietsen en maken het systeem openbaar.
- Onze straten worden opnieuw ingericht om ze comfortabeler te maken voor fietsers. Op straten met kasseien leggen we fietsvriendelijke rijstroken aan.
- We ijveren ervoor dat het fietsplan van het GEN effectief uitgevoerd wordt, met een netwerk van fietssnelwegen naar zo veel mogelijk steden en gemeenten in Waals-Brabant en de effectieve integratie van de bestaande fiestssnelwegen van Vlaams-Brabant.
- We willen ook de bewustmakingscampagnes over veiligheid voor alle weggebruikers opvoeren.
- We leggen het aantal steps dat de straten van Brussel overspoelt aan banden. We schrijven een openbare aanbesteding uit op gewestelijk niveau om samen te werken met een bedrijf dat het meest aantrekkelijke tarief kan bieden en tegelijkertijd voldoet aan de sociale en milieucriteria.
- Op termijn willen we elektrische en toegankelijke steps en fietsen door de overheid laten beheren.
Vier. Trein + fiets
- We vragen om meer treinwagons beschikbaar te stellen voor fietsers, zodat ze hun fiets zonder extra kosten mee kunnen nemen in de trein.
- Brusselse stations en metrostations moeten over meer fietsenstallingen beschikken om intermobiliteit aan te moedigen.
- We rusten bepaalde buslijnen uit met fietsenrekken, bijvoorbeeld degenen die naar het stadscentrum rijden.
- We vragen gratis parking aan bij het station van Jette om zoveel mogelijk pendelaars aan te moedigen om de trein te nemen.
Vijf. Duurzaam en gedeeld autogebruik
- We ontwikkelen 'ZinAuto', een publiek carpoolsysteem gebaseerd op het Villo-principe, om de toegang tot een auto democratischer te maken voor wie er een nodig heeft en het aantal auto's in de stad te verminderen.
- We moedigen carpooling aan, onder andere via de ontwikkeling van apps om mensen met elkaar in contact te brengen en via de aanleg van carpool-'haltes' om bestuurders aan te moedigen de kosten de delen en het aantal voertuigen op de baan te verminderen.
- We oefenen druk uit bij de federale regering om de belastingvoordelen van bedrijfswagens af te schaffen en om te zetten in loonsverhogingen.
- We willen een goedkopere taxidienst die het openbaar vervoer aanvult en fatsoenlijke lonen en arbeidsomstandigheden garandeert door particuliere tussenpersonen uit te schakelen. Veilige alternatieven voor transport, vooral 's nachts, moeten worden uitgebreid.
- Voor deze moderne taxidienst willen we één openbare app ontwikkelen om taxi's te reserveren.
Zes. Een correct en duurzaam parkeerbeleid
- De gemeente moet hetp arkeerbeleid opnieuw in eigen handen nemen: geen gigantische privéparkeergarages die alleen maar winst willen maken en steeds meer auto's aantrekken.
- We compenseren elk verlies aan parkeerplaatsen zoveel mogelijk aan vergelijkbare en democratische prijzen.
- We willen de prijs van de bewonerskaart plafonneren op maximaal 15 euro en democratische parkeertarieven toepassen: mensen financieel straffen lost het mobiliteitsprobleem niet op. Zeker niet wanneer deze mensen geen alternatief hebben
- Mensen met een bewonerskaart kunnen overal in hun gemeente gratis parkeren, met uitzondering van (rode) winkelstraten.
- Wij zijn tegen het gebruik van de scan-car, die erop gericht is te controleren en onterecht te bestraffen met als enige doel zoveel mogelijk geld te genereren.
- We zetten ons in voor gratis parking 's avonds en 's nachts voor de buurtbewoners op de parkeerterreinen van bedrijven, winkels, gemeentelijke diensten en grote privéparkings, zodat er ruimte vrijkomt op de weg.