Een gemeente die het klimaat redt

Een gemeente die neutraal is wat betreft de uitstoot van broeikasgassen (door verkeer, verwarming, enz.) is nodig om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Grote steden zijn verantwoordelijk voor de helft van alle emissies. Een emissieneutrale gemeente betekent 100% groene energieproductie. Het betekent ook maximale energiebesparing, want de minst vervuilende energie is de energie die we niet gebruiken. Een koolstofneutrale gemeente is een gemeente waar mobiliteit is gepland en gericht op openbaar vervoer, fietsen en lopen. Tot slot is het een stad met veel groene ruimte. Om de mentaliteit van mensen te veranderen in de richting van respect voor de planeet, kiezen we er niet voor om mensen een schuldgevoel aan te praten en hen te belasten, maar willen we de klimaatuitdaging samen aangaan. We willen dat de industrie een groter deel van de kosten en inspanningen op zich neemt, in plaats van altijd de rekening te presenteren aan het publiek. Door te kiezen voor overheidsplanning willen we de ecologische transitie voor iedereen toegankelijk maken. Goedkopere groene energie, goedkope woningisolatie, frequent en goedkoop openbaar vervoer - dit zijn de dingen die ieder van ons aanmoedigen om te helpen de planeet te redden.

Eén. Focus op energiebesparing en een circulaire economie

• We isoleren huizen via een uitgebreid isolatieplan in openbare woningen, met een derdebetalerssyteem voor particulieren. Daarom vragen we het Brussels Gewest om een openbaar isolatie- en renovatiebedrijf op te richten.
  • We willen een investeringsplan voor gemeentelijke gebouwen om het energieverbruik te verminderen: isolatie, warmteterugwinning enz.
  • We willen dat de gemeente de afvalscheiding verbetert door in de buurt ondergrondse afvalcontainers te plaatsen, zoals in Amsterdam, zodat mensen kunnen 'uitstappen' en hun vuilniszakken kunnen weggooien als dat nodig is.
  • We willen de circulaire economie, reparatiecafés en lokale landbouwproductie ontwikkelen.

Twee. Klimaatvriendelijke mobiliteit

• We willen dat de gemeente pleit voor gratis openbaar vervoer in het hele gewest, zoals dat in andere Europese steden bestaat, om gebruikers aan te moedigen de auto te laten staan.
  • Voor een aangename, ademende stad waar mobiliteit voor iedereen toegankelijk is, moeten we alternatieven voor de auto ontwikkelen en deze alternatieven voor iedereen toegankelijk maken: te beginnen met het openbaar vervoer.
  • De bussen en bestelwagens van de gemeente worden geleidelijk vervangen door elektrische of groene waterstofbussen en -busjes. waterstof.
  • We willen lokale diensten ontwikkelen (postkantoor, bibliotheken, lokale administratie, winkels, geldautomaten, enz.) in de wijken, om lange afstanden te vermijden.
  • We willen de zachte mobiliteit ontwikkelen. De gemeente moet meewerken aan een netwerk van veilige fietspaden in het hele gewest.
  • We bepleiten een omschakeling naar openbaar vervoer. We bepleiten een grootstedelijk mobiliteitsplan: met MTB-abonnementen voor iedereen en geldig op alle vervoersnetten (NMBS, TEC, De Lijn, MIVB), de ontwikkeling van de MIVB, het GEN, een 100% openbaar Villo-systeem en autodeel-systeem, dat alles in een geïntegreerde MOBIB-kaart.
  • We willen alternatieven voor vrachtwagentransport: we willen vervoer over water en per spoor ontwikkelen, waarbij vrachtvervoer de uitzondering wordt.

Drie. 100% groene energieproductie

• We richten lokale publieke energiebedrijven op om te investeren in zonne- en windenergie, batterijen en warmtenetten. We ondersteunen de oprichting van burgercoöperaties die op lokaal niveau bouwen aan het energiesysteem van morgen.
  • De raad van bestuur van het bedrijf zal voor minstens een derde bestaan uit Brusselaars verkozen door de gebruikers en voor een derde uit werknemers van het bedrijf. De verslagen worden openbaar gemaakt en de vergaderingen zijn te volgen via live streaming.
  • We bepleiten de uitrol van een zonnepaneelinstallatieplan, via een derdebetalerssysteem voor particulieren en kleine bedrijven. We willen zulke installaties verplichten voor grote winkels en industrieën, ter hunner laste.
  • Om pieken en dalen in de productie van hernieuwbare energie op te vangen, zullen we investeren in faciliteiten om energie om te zetten in waterstof voor opslag.
  • We willen stadsverwarmingsnetwerken ontwikkelen. Waar mogelijk gebruiken we de overtollige warmte die wordt geproduceerd door de industrie en kantoren voor doorstroom naar woningen en ontwikkelen we warmtekrachtkoppelingssystemen in nieuwe wijken.

Vier. Een gemeente in harmonie met het klimaat

• We blijven groene ruimtes en waterreservoirs ontwikkelen die grote hoeveelheden neerslag kunnen opnemen.
  • We willen overal in de gemeente waterfonteinen ontwikkelen om inwoners aan te moedigen water uit waterflessen te drinken, om het plasticverbruik te beperken.
  • Ons plan is om de huren te verlagen zodat gezinnen niet langer gedwongen worden om Brussel te verlaten. Gezinnen in onze gemeenten houden betekent pendelaars sparen.