Een gemeente in solidariteit met de rest van de wereld

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een kosmopolitische regio op het kruispunt van Europa en staat open voor de wereld. In een regio als de onze, waar mensen van over de hele wereld samenleven, zijn ontwikkelingssamenwerking en internationale solidariteit belangrijk. Ze dragen bij aan een meer open en zorgzame samenleving. We vinden dat de gemeentelijke overheden de ontwikkelingssamenwerking en de initiatieven van Brusselse organisaties die actief zijn op het vlak van internationale solidariteit moeten blijven ondersteunen. We willen een solidaire gemeente die zich inzet voor een actief lokaal vredesbeleid en die ons koloniale verleden aan de kaak stelt. Een gemeente die geen banden heeft met apartheidsregimes en het internationaal recht hoog in het vaandel heeft. Het is een gemeente waar mensen die zich inzetten voor solidariteit te vinden zijn in de vele verenigingen die internationale solidariteit promoten.

Eén. We versterken de ontwikkelingssamenwerking

• Geïnspireerd door de aanbevelingen van de verkiezingsnota van de koepel van Nederlandstalige NGO's 11.11.11, zullen we het gemeentelijk budget voor ontwikkelingssamenwerking verhogen.
  • We ontwikkelen de samenwerking van de gemeente met het Zuiden en breiden die uit enerzijds naar de landen waarvan veel burgers in Brussel wonen, en anderzijds naar de landen waar ngo's of in Brussel gevestigde maatschappelijke organisaties actief zijn.
  • We steunen de organisaties die zich inzetten voor internationale solidariteit en die bewustzijn creëren en activiteiten organiseren rond Noord-Zuidthema's.
  • We maken van de gemeente een fairtradegemeente, met een aankoopbeleid dat duurzame ontwikkeling bevordert en met sensibiliseringscampagnes.
  • We zorgen ervoor dat de gemeentelijke overheid een ethisch financieel beleid voert dat gericht is op duurzame ontwikkeling en mensenrechten. Wij weigeren elke investering in fossiele brandstoffen. We werken niet samen met landen of bedrijven die terrorisme of apartheid steunen.
  • We zullen onze stedenband met Kinsjasa onderhouden vanuit een dekoloniaal perspectief.
  • Zoals Molenbeek op ons initiatief heeft gedaan, willen we dat alle gemeenteraden een motie aannemen om bij alle overheidsopdrachten het respect voor de mensenrechten en sociale en milieunormen af te dwingen.

Twee. Een gemeente met een lokaal vredesbeleid

• We willen dat de EU een duidelijk standpunt inneemt ten gunste van een wereld zonder kernwapens.
  • We willen internationale solidariteitsinitiatieven en acties versterken voor mensen die in oorlog zijn of over de hele wereld geconfronteerd worden met rampen.
  • We willen alle lokale of nationale voorstellen voor vredesinitiatieven versterken.

Drie. De openbare ruimte dekoloniseren

• De strijd voor een Patrice Lumumbaplein leidde tot een eerste overwinning, met het Lumumbaplein in Elsene. We willen ook een plein of monument in Jette ter herdenking van het verzet tegen het Belgische kolonialisme in Congo.
  • We willen de aandacht vestigen op de standbeelden en straatnamen die koloniale figuren verheerlijken. Op zijn minst moeten beelden en straatnamen vergezeld gaan van een verklarende tekst.
  • We richten nieuwe standbeelden op en noemen straten en openbare pleinen naar mensen als Nelson Mandela en Mohammed Abdelkrim el Khattabi.

Vier. De strijd van het Palestijnse volk steunen

• We willen onze solidariteitsbetuigingen met het Palestijnse volk opvoeren en de Israëlische apartheidsregering verder isoleren. Zo nam Molenbeek op initiatief van de PVDA een gemeentelijke resolutie aan die bedrijven die medeplichtig zijn aan de Israëlische bezetting van Palestina uitsloot van deelname aan de openbare aanbestedingen van de gemeente.
  • We zullen niet samenwerken met Israëlische bedrijven die de militaire bezetting, de Israëlische apartheid en de kolonisatie van Palestina steunen.
  • We gaan een concreet partnerschap aan met een samenwerkingsproject in Palestina, zoals Schaarbeek deed met de stad Nablus op initiatief van de PVDA.