Een authentiek linkse wind door de gemeente Jette jagen

In 2018 ging de PVDA in Jette met een afdeling van start. Sindsdien is onze afdeling gegroeid en telt ze meer dan 100 leden: burgers die actief zijn in hun wijk, op hun werk, in hun vereniging of op de school van hun kinderen. Bij de PVDA wachten we niet tot wij verkozenen hebben om dingen te doen bewegen. We zijn betrokken en binden samen met de mensen de strijd aan en op het terrein. We mobiliseren om burgerinitiatieven te ondersteunen en wij willen een visie voor een progressieve samenleving verspreiden onder de bevolking. Dat was het geval toen burgers de moties van Gastvrije Gemeenten lieten aannemen, toen arbeiders en arbeidsters van Delhaize in opstand kwamen tegen de franchising van hun winkel en toen leerkrachten en ouders hun ongenoegen uitten na het instorten van een dak in een gemeenteschool. Toen inwoners klaagden over het gebrek aan netheid in hun wijk en toen de meerderheid dakloze mensen uit een leegstaand gebouw wilden zetten zonder dat de gemeente een alternatieve oplossing had voorzien.

En dat was ook het geval in 2016, toen de Brusselse regering één van de twee wekelijkse ophaalbeurten van witte vuilzakken wilde afschaffen om geld te besparen. Dat was een echte verslechtering van de openbare dienstverlening, vooral voor grote gezinnen die in kleine appartementen in onze gemeente wonen. We hebben toen duizenden petities laten tekenen en druk uitgeoefend op gemeentebesturen in het hele gewest. Uiteindelijk is de maatregel opgegeven en is de dienst zelfs versterkt. Helaas heeft de minister van Netheid van het Gewest in 2023 alsnog één wekelijkse ophaling van witte zakken afgeschaft. De PVDA is op gewestelijk en gemeentelijk niveau tegen deze maatregel in het verweer gegaan om ervoor te zorgen dat de zakken toch worden opgehaald en er meer middelen voor netheid vrijkomen.

In Jette praten mensen met elkaar en ontmoeten ze elkaar. Ze debatteren en willen inspraak en participatie. Onze gemeente is rijk aan jongeren, cultuur en diversiteit. Allemaal ingrediënten die het enorme potentieel van onze gemeente op het gebied van democratische vitaliteit aantonen.

Vertrekken van de behoeften van mensen, een visie van sociale rechtvaardigheid bieden, de burgers betrekken, bewustzijn creëren voor de belangrijkste sociale en milieukwesties - het zit in het DNA van de PVDA. Wij maken beleid met en voor de mensen. Het is door samen te vechten dat we dingen veranderen. Op gemeentelijk, gewestelijk en nationaal vlak.

Dit jaar willen we onze eerste verkozenen naar de gemeenteraad van Jette sturen. Er staat heel wat op het spel: het is de eerste keer in de geschiedenis van Jette dat radicaal links vertegenwoordigd zal zijn. Ons doel is om de prioritaire behoeften van de bevolking in de gemeenteraad te brengen, want onze gemeenteraadsleden zijn de woordvoerders van de wijken en sociale bewegingen. Het is aan hen om te zorgen voor een nauwe band tussen de straat en de (gemeente)raad. Onze verkozenen werken om anderen te dienen, niet om zichzelf te bedienen met mandaten, monstersalarissen, presentiegeld of voordelen in natura.

Een politieke visie die de inwoners betrekt

Hervé Doyen en zijn opvolgster Claire Vandevivere hebben Jette bijna 25 jaar lang geleid met de lijst van de burgemeester. In die tijd is Jette geleidelijk verarmd en hebben de openbare diensten niet altijd de middelen gekregen om een kwaliteitsaanbod te garanderen, vooral op het gebied van wonen, netheid, veiligheid en onderwijs.

Ondanks de renovatie van de sociale woningen van Florair II en Florair III, die door sommige bewoners "de sociale woningen van de schande" werden genoemd vanwege de deplorabele staat waarin de appartementen verkeerden, verkeren verschillende blokken sociale woningen nog steeds in slechte staat. Het falen van de verwarmingsketels in de gebouwen Esseghem 2, 3 en 4 in 2021 is hier een voorbeeld van. In putje winter zaten 350 huurders zonder warm water.

Voor degenen die een woning huren op de privémarkt is de situatie niet beter. Beetje bij beetje moeten mensen steeds meer geld uitgeven aan huur. De inwoners vertellen ons dat het steeds moeilijker wordt om in de gemeente te blijven wonen, omdat Jette te duur is geworden en er te weinig diensten en kleine handelszaken nabij zijn. Het gezinsbudget krimpt, de onzekerheid neemt toe en mensen zien zich gedwongen te vertrekken.

Investeren in wijken is op zich positief, maar het doel mag niet zijn om de huizenprijzen op te drijven. Zelfs de nieuwe middenklasse-inwoners van Jette zijn steeds minder in staat om een eigen huis te kopen of huur te betalen. Voor ons moet het doel zijn om aan de behoeften van de bevolking te voldoen. We moeten daarom tegelijkertijd investeren in nieuwe betaalbare diensten én de huurprijzen betaalbaar maken voor de mensen om deze neerwaartse spiraal te stoppen.

Onze visie op een gemeente op maat van mensen: het "recht op de stad".

"Recht op de stad", dat is de visie van de PVDA op het stadsbeleid: Buurten zodanig ontwerpen en inrichten zodat die aan de behoeften en aspiraties van alle inwoners voldoen. Het stedelijk beleid van het recht op de stad moet daarom gebaseerd zijn op een levendige en participatieve democratie. We moeten de grote uitdaging van echte participatie aangaan, d.w.z. alle bestaande sociale groepen die samen leven in de gemeente betrekken. In werkelijkheid hebben niet alle groepen dezelfde middelen om deel te nemen of dezelfde instrumenten om hun rechten te verdedigen.

Ons stedelijk beleid heeft dan ook de bedoeling om de rechten van de hele bevolking te garanderen op het vlak van wonen, mobiliteit, openbare ruimte, cultuur, sport, ontspanning, gezondheid, onderwijs, veiligheid, milieu, werk, ... We willen de stad blijven transformeren en investeren in de "renovatie van wijken", maar niet op een marktgedreven manier die zich richt op winst voor de privésector.

Veel van de huidige keuzes kunnen dus al worden gecorrigeerd om in de richting van het recht op de stad te gaan en beter in te spelen op de prioriteiten van de lokale inwoners.

Geïntegreerde wijken

Vandaag de dag zijn de verschillende wijken van de gemeenten zeer ongelijk ontwikkeld. Wijken worden steeds meer gestructureerd in homogene clusters: Wijken die uitsluitend bestaan uit kantoren, enorme winkelcentra en dichte residentiële wijken zonder winkels en voorzieningen. Sommige gebieden in de Zuidwijk hebben bijvoorbeeld vrijwel geen openbare nabijheidsdiensten (brievenbussen, wijkantenne) of commerciële basisdiensten (geldautomaten).

De PVDA is voorstander van de ontwikkeling van wijken op "menselijke schaal", die burgers een maximaal aantal nabijheidsdiensten bieden, evenals "wijkleven", om uitwisseling en verankering aan te moedigen en de behoefte aan verplaatsingen te beperken (dit is vooral belangrijk voor ecologie, gezondheid en klimaat, maar ook voor mensen met beperkte mobiliteit en ouderen).