Een gemeente waar wonen een recht is

Wonen is een recht. Huisvesting gaat niet over winstbejag, maar over gezond, veilig en betaalbaar wonen. We willen een gemeente waar betaalbaar wonen voor iedereen vanzelfsprekend is en waar de huurprijzen dalen. Het is onhoudbaar om meer dan de helft van je inkomen uit te geven aan wonen. We willen dat huisvesting wordt beheerd door de overheid en niet door grote betonbaronnen die alleen geïnteresseerd zijn in geld verdienen tegen elke prijs en de huurprijzen door het dak laten gaan. We willen een milieuvriendelijke gemeente, waar gezinnen dicht bij hun werk kunnen wonen om de verkeersdrukte te verminderen. Een gemeente waar gezinnen in goede gezondheid leven in kwaliteitsvolle woningen die gerenoveerd zijn om aan de huidige normen te voldoen. Wij willen dat de overheid huisvesting zelf in handen neemt, want de markt is niet in staat om aan te bieden wat mensen nodig hebben. We hebben meer gerenoveerde, moderne en kwaliteitsvolle sociale en openbare woningen nodig, want mensen kunnen niet wonen op wachtlijsten. We willen het ook makkelijker maken om een kleine woning te kopen en het kadaster voor kleine eigenaren te verminderen.

Eén. Betaalbare huurprijzen voor kwaliteitswoningen

• We verlagen de huurprijzen met een bindend huurrooster op basis van de kwaliteit van de woning (aantal kamers, soort verwarming, oppervlakte, gezondheidsnormen, ...).
  • De gemeente moet het voortouw nemen door het huurrooster toe te passen op het eigen woonpark.
  • Wij willen een conformiteitsattest voor elke huurwoning. Zoals elk voertuig in het verkeer, moet ook elke huurwoning op de markt onderworpen worden aan een kwaliteitscontrole.
  • De gemeente beheert zelf een website waarop alle huurwoningen staan vermeld met een kwaliteitslabel en een indicatie van de werkelijke huurprijs en die van het huurrooster.
  • Door de huurprijzen te verlagen, willen we ook de aankoopprijs van huizen verlagen, zodat gezinnen in de gemeente kunnen blijven wonen.
  • We willen woningisolatie betaalbaar maken via een derdebetalersregeling.
  • We verminderen het kadaster voor kleine eigenaren.

Twee. Een ambitieus woonbeleid met moderne openbare woningen

• Wij willen een ambitieus openbaar huisvestingsbeleid met de bouw van moderne woningen in de gemeenten om op middellange termijn 20% sociale woningen te creëren in het hele Brusselse gewest.
  • Wij stellen een ambitieus renovatieplan voor sociale woningen voor om de structurele leegstand van sociale woningen te beperken en om vocht en energieverlies door gebrekkige isolatie in de bewoonde woningen te bestrijden.
  • We willen dat de creatie van minstens een derde openbare huisvesting, inclusief 20% sociale huisvesting, verplicht wordt bij grote particuliere vastgoedprojecten, zonder dat er uitzonderingen mogelijk zijn.
  • We voeren strikte en geregelde controles in op de conformiteit van woningen om de veiligheid van de huurders te verzekeren.
  • We willen de huurlasten beperken tot maximaal 10% van de huurprijs.
  • We versterken de samenwerking tussen de gemeente en de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM) voor de bouw van sociale woningen.
  • We recupereren braakliggende terreinen en leegstaande woningen om sociale en publieke huisvesting en groene ruimtes te creëren.
  • We plafonneren de indexering van de huurprijzen op 2% in openbare en sociale woningen.

Drie. De behoeften van de bevolking boven het winstbejag van de betonbaronnen stellen

• We creëren een intercommunale vennootschap voor de bouw, renovatie en isolatie van woningen.
  • In de nieuwbouwprojecten van deze intercommunale voorzien we in een derde sociale woningen en twee derde openbare woningen aan betaalbare prijzen.
  • We creëren een register van leegstaande woningen, kantoren en industriële gebouwen om ze adequaat te kunnen identificeren, door permanente controle en op aangeven van inwoners van de gemeente.
  • Elke woning die drie jaar leegstaat, wordt door de overheid overgenomen. We willen het recht op voorkoop gebruiken om het aanbod aan openbare en sociale woningen van de gemeente vergroten.
  • We willen de controle op bouwprojecten aanscherpen: strikte regels in bestemmingsplannen om tegemoet te komen aan de huisvestingsbehoeften van de inwoners en de betrokkenheid van inwoners en wijkcomités bij de controle op bouwvergunningen.
  • We vrijwaren het patrimonium van de gemeente: geen verkoop van gemeentegrond aan privé-ontwikkelaars. Concessies aan privé-ontwikkelaars gebeuren alleen op basis van leasecontracten.

Vier. Financiering

• Wij willen dat de onroerende voorheffing progressief wordt: veelverhuurders en grote bedrijven moeten meer bijdragen en de lasten voor kleine eigenaars moeten lager worden.
  • We sluiten de fiscale achterpoortjes die projectontwikkelaars gebruiken om geen registratierechten te betalen.
  • Een deel van de opbrengst van de miljonairstaks zal worden gebruikt om openbare woningen te bouwen.
  • We verhogen de belasting op gronden die onbebouwd blijven voor doeleinden van speculatie.
  • We verhogen de stedenbouwkundige heffingen om meer openbare woningen en infrastructuur te bouwen in grote vastgoedprojecten.