Een democratische gemeente zonder profiteurs

Tienduizenden mensen wonen in onze gemeenten en hebben een mening over de projecten die er ontwikkeld moeten worden. Burgers uiten zich bovendien erg veel, op verschillende plaatsen en op verschillende manieren. Het enige wat ze moeten doen is om de 6 jaar een stembiljet in een stembus werpen en de rest van de tijd zijn ze nooit betrokken bij de belangrijke beslissingen die de toekomst van de gemeente beïnvloeden. Democratie is veel rijker dan dat.We willen een gemeente die gebouwd is voor en met de mensen, een gemeente die inspeelt op de behoeften van haar inwoners en hen betrekt bij belangrijke beslissingen. De toekomst van onze gemeenten is niet alleen een zaak van een paar gemeentelijke schepenen en raadsleden of een paar makelaars en hun vrienden, maar van ons allemaal.Inspraak van bewoners en echte democratie moeten structureel plaatsvinden, namelijk via adviesraden, volksraadplegingen en toegang tot informatie, maar ook in de controle van publieke diensten en instellingen.We moeten een einde maken aan de politiek waarbij projecten zonder enig overleg aan bewoners worden opgelegd. We zien dat omwonenden een echte burgerraadpleging willen. Echte raadpleging is geen informatiesessie waarbij de overheid burgers informeert over projecten die al op voorhand beslist zijn. Dit zijn geen "Zoom" workshops via een computer. Dit is niet hetzelfde als bewoners drie dagen van tevoren via een post op sociale netwerken op de hoogte stellen van een bijeenkomst over hun wijk. We willen alle bewoners betrekken bij de belangrijke projecten die hen aangaan. Met echte bijeenkomsten voor burgers, waarbij ze van deur tot deur worden uitgenodigd om er zeker van te zijn dat ze de informatie hebben ontvangen. We willen echte discussieruimtes creëren, meningen verzamelen en een project definiëren op basis van de verzamelde meningen. Openbare diensten werken met het geld van de belastingbetaler. We gaan uit van het principe dat de openbare dienst er is om te "dienen, niet om gediend te worden". De PVDA roept op tot een verbod op het cumuleren van publieke en private mandaten. Een van de voorwaarden hiervoor is volledige transparantie: Burgers moeten op de hoogte kunnen zijn van alle publieke en private mandaten van de vertegenwoordigers en hun salaris. Er is geen reden waarom dit geheim moet blijven. We moeten ook een einde maken aan de buitensporige en ongerechtvaardigde salarissen van bepaalde mandatarissen.We willen ook definitief een einde maken aan de draaideur tussen private en publieke mandaten door een verplichte bedenktijd op te leggen. We moeten ook een einde maken aan de ondoorzichtigheid van de kabinetten. We maken lokaal bestuur transparant, duidelijk en onderworpen aan controle door de burgers.De functies van openbare dienstverlening die door de vele gemeentelijke VZW's worden uitgevoerd, moeten ook binnen de administratie worden uitgevoerd.Regelmatige of terugkerende taken moeten door de gemeentelijke diensten zelf worden uitgevoerd. Als een taak toch moet worden uitbesteed aan een extern bedrijf, moet bij de openbare aanbesteding ook rekening worden gehouden met ethische, duurzame en sociale normen.Met andere woorden, we willen de winstpolitiek vervangen door een politiek die gebaseerd is op betrokkenheid bij de samenleving en het algemeen belang in de gemeente.

Eén. Meer controle en participatie van de burgers in gemeentelijke diensten.

• We willen een grotere directe participatie in bepaalde gemeentelijke diensten stimuleren en aanmoedigen door middel van gebruikerscomités of belangengroepen, in het bijzonder voor OCMW's, gemeentelijke huurders, rusthuisbewoners, oudercomités, enzovoort.
  • Wij stellen voor om het recht van elke burger om administratieve documenten met betrekking tot besluiten en dossiers van de gemeente te raadplegen, bindend te maken.
  • We zouden graag zien dat de lokale overheid verplicht wordt om te reageren op schriftelijke en mondelinge vragen van gemeenteraadsleden over de praktijken van gemeentelijke diensten. Deze verplichting moet gepaard gaan met sancties in geval van niet-naleving.
  • We willen de professionele interne controle van gemeentelijke diensten versterken, met beëdigde procedures en ambtenaren.

Twee. Echte burgerparticipatie op dagelijkse basis

• We willen dat de lokale overheid meer adviesraden instelt, bijeenkomsten van mensen die van de gemeenteraad de opdracht krijgen om hun mening te geven over een of meer specifieke kwesties. De gemeenteraad/het college moet bij het nemen van beslissingen echt rekening houden met het gegeven advies.
  • We willen het recht van burgers om protest aan te tekenen bij de gemeenteraad uitbreiden en hen in staat stellen agendapunten toe te voegen en voorstellen ter stemming voor te leggen aan de gemeenteraad.
  • We stellen voor om volksraadplegingen te organiseren over elk gemeentelijk onderwerp als 5% van de bevolking daarom vraagt of over belangrijke onderwerpen voor de gemeente (mobiliteitsplan, onroerend goed). De verantwoordelijken voor het initiatief bepalen de formulering van de vragen; er is geen drempel voor deelname. De gemeente moet zich ertoe verbinden het resultaat van de raadpleging te respecteren.
  • We organiseren burgerbijeenkomsten voor elk project (eigendom, mobiliteitsplan, enz.). dat een impact heeft op het leven van de lokale bewoners. We betrekken de bewoners en luisteren naar hen voor we een beslissing nemen.
  • We ontwikkelen digitale hulpmiddelen om de inspraak van de bevolking te verbeteren en mensen in staat te stellen vaker hun mening te geven.

Drie. De debatten op de gemeenteraad uitzenden

• De debatten in de gemeenteraad zijn toegankelijk voor het publiek, maar je moet wel naar de vergaderzaal gaan en die kan dikwijls geen grote aantallen mensen aan. Daarom moeten de debatten worden opgenomen en live worden uitgezonden op internet.

Vier. Een websitestrategie uitwerken voor meer interactiviteit met de burgers

• Alle burgers moeten toegang hebben tot informatie over wat er op gemeentelijk niveau gebeurt. We willen open source online platforms opzetten die alle informatie van de lokale overheid samenbrengen. Deze platformen moeten in handen zijn en blijven van de gemeenschap.
  • We bieden gratis wifi in de hele stad. Er moeten openbare plaatsen zijn waar je gratis en onbeperkt online kunt gaan.

Vijf. Transparantie en plafonnering van de salarissen

• Alle leden van het college moeten hun openbare en privéfuncties, hun bezittingen en al hun vergoedingen openbaar maken.
  • We willen een plafond instellen voor de bezoldiging van de burgemeester, de schepenen en de gemeentesecretaris. Dit plafond zal ook rekening houden met inkomsten uit privémandaten.
  • We willen een verbod op het cumuleren van een publieke functie met een privéfunctie (bijvoorbeeld als directeur van een beursgenoteerd bedrijf of een bank).

Zes. Grote gemeentelijke vzw's omvormen tot echte openbare diensten 2.0

• We stellen een screening van gemeentelijke vzw's voor om de vzw's te identificeren die belangrijke functies van openbare dienstverlening vervullen. Deze diensten moeten opnieuw geïntegreerd worden in de gemeentelijke administratie om misbruik, dumping en gebrek aan controle te vermijden, zoals we vooral bij de SamuSocial-affaire hebben gezien.
  • De nieuwe gemeentelijke bedrijven zullen transparant en democratisch georganiseerd zijn als burgerbedrijven 2.0. Bedrijven van burgers voor burgers, onderworpen aan directe democratische controle, met verkozen raden van bestuur, vertegenwoordigers van gebruikersverenigingen en de burgermaatschappij, en direct verkozen burgers.

Zeven. Een echt bureau voor transparantie door burgercontrole

• We willen de Brusselse Deontologische Commissie omvormen tot een echt Bureau voor Transparantie en Burgercontrole. We maken haar volledig onafhankelijk, zonder politieke vertegenwoordigers. We stellen voor dat het Bureau bestaat uit voormalige magistraten, maar ook uit vertegenwoordigers van het gemeentepersoneel, leden van maatschappelijke organisaties en gekozen burgers die afgevaardigden zijn in hun wijk.
  • We willen dat dit Bureau verantwoordelijk is voor het goede beheer van de openbare middelen van de gemeente, corruptie bestrijdt en belangenconflicten voorkomt.
  • We stellen voor dat een afdeling van dit Bureau verantwoordelijk wordt voor het controleren van externe bedrijven die een contract met de gemeente hebben getekend en voor het controleren of deze bedrijven niet aan sociale dumping doen en of ze geen dochterondernemingen in belastingparadijzen hebben. Dit zal niet langer mogelijk zijn.
  • We willen ook dat elke ambtenaar en elke burger een klacht over misbruik of corruptie kan indienen via een "ethische brievenbus". Klokkenluiders, met name bij de gemeentelijke administratie, zullen voortaan worden beschermd.