Een culturele gemeente voor iedereen

We willen een breuk met het huidige beleid, waarin zowel mannelijke als vrouwelijke burgers en werknemers in de sector lijden onder de structurele onderfinanciering van cultuur. Cultuur moet voor iedereen toegankelijk zijn en deelname aan artistieke activiteiten en onderwijs moet worden aangemoedigd om de diversiteit en rijkdom van het culturele leven te garanderen. Cultuur is een ruimte die mensen samenbrengt, die ons vragen stelt, die ons laat nadenken over de maatschappij waarin we leven. Investeren in cultuur betekent mensen waarderen.

Eén. Voor een rijke volkscultuur

• We breiden de gratis toegang tot musea uit met activiteiten die plaatsvinden binnen de gemeentelijke culturele infrastructuur.
  • We verlagen geleidelijk de prijzen voor bibliotheken, theaters en gemeentegebouwen.
  • Verenigingen die jonge (en minder jonge) mensen in staat stellen om een artistieke activiteit uit te oefenen, worden beter ondersteund door lokale overheden.
  • We investeren in culturele centra en openbare bibliotheken als plaatsen om te ontspannen, te spelen, informatie te krijgen, te debatteren, ideeën uit te wisselen en te leren.
  • We diversifiëren de programmering van onze cultuurhuizen, zodat ze zich naar alle leeftijden en gemeenschappen richten.
  • We leggen quota op voor de vertegenwoordiging in de culturele structuren van de gemeente. Jongeren, vrouwen, vertegenwoordigers van verschillende gemeenschappen, zodat iedereen kan genieten van een rijk cultureel aanbod waarin ze zich kunnen herkennen.

Twee. Iedereen de mogelijkheid bieden een bijdrage te leveren aan het culturele leven

• We richten een netwerk op van cultuurcoördinatoren per buurt. Deze coördinatoren zijn verantwoordelijk voor het detecteren van lokale culturele behoeften en verlangens en het implementeren van initiatieven om hieraan tegemoet te komen. Deze coördinatoren hebben banden met scholen, culturele centra en het verenigingsnetwerk van de gemeente. Bijzondere aandacht gaat uit naar jongeren, nieuwe artistieke stijlen en streetart.
  • We geven gemeentelijke scholen het personeel en de financiële middelen om kunst een veel grotere plaats te geven, en dat, vanaf de allerjongsten. Er is ook meer steun voor verenigingen die jonge (en minder jonge) mensen in staat stellen een artistieke activiteit uit te oefenen.
  • We geven meer steun aan verenigingen die jongeren (en minder jongeren) de kans geven om deel te nemen aan een of andere culturele of artistieke activiteit.

Drie. Voor waardige werkomstandigheden in de culturele sector

• We bevorderen respect en aandacht voor een redelijke werkdruk voor werknemers in de culturele sector. Culturele plaatsen moeten de nodige middelen krijgen om werknemers aan te nemen om zo een rijk programma te verzekeren.
  • We investeren opnieuw in banen voor conciërges, cafetariapersoneel, geschoold personeel, logistiek personeel, enz. Er is te veel bespaard op deze posten de laatste jaren. Laat ons voor waardige en blijvende banen zorgen in plaats van onzeker werk en valse statuten.
  • We introduceren en breiden het concept van de stadsdichter, zoals dat in sommige gemeenten (Antwerpen) bestaat, uit naar andere kunstdisciplines. Een lokale dichter krijgt een artistieke residentie en wordt uitgenodigd om gedichten te schrijven, meestal voor een beperkte periode, over zijn of haar lokale omgeving en actuele gebeurtenissen. We willen dit concept uitbreiden naar andere artistieke richtingen.

Vier. Een dicht netwerk van kunst en cultuur in de wijken

• We verhogen, herdefiniëren en verdelen gemeentelijke middelen voor cultuur op een transparante manier en aangepast aan de werkelijke noden.
  • De besluitvormingsorganen en het toezicht op openbare culturele beheersstructuren moeten worden uitgevoerd door gemengde en representatieve comités (politici, culturele spelers en burgers).
  • We indexeren alle subsidies voor culturele actoren.
  • We moedigen de initiatieven aan die taal- en culturele grenzen overstijgen en we brengen gemeenschappen dichter bij elkaar.
  • We investeren in culturele en taalkundige diversiteit door de catalogi van boeken, spellen en allerlei soorten media in onze bibliotheken en spelotheken uit te breiden. De huidige middelen moeten worden gebruikt om te zorgen voor een breder aanbod van diensten die representatief zijn voor de taaldiversiteit van de gemeente.
  • We verhuren gemeentezalen aan democratische prijzen voor culturele organisaties en verenigingen.
  • We stellen ons stedelijk erfgoed en onze scholen open voor organisaties, kunstenaars, burgers en culturele avonturen, zonder de middelen te vergeten om dit mogelijk te maken wat betreft de conciërge.
  • We willen kunst- en muziekonderwijs op alle scholen herinvoeren.

Vijf. Laat ons werken aan een rijke en diverse cultuur

• We voeren een intercultureel beleid dat Nederlandstaligen, Franstaligen en de culturen uit de verschillende migraties samenbrengt. We stellen voor om interdisciplinaire uitwisselingen en het delen van culturele centra, jongerencentra, wijkcentra en scholen aan te moedigen, evenals de uitwisseling van praktijken en veldprojecten.