Een gemeente zonder racisme, waar iedereen meetelt

Twee derde van de bevolking van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is van allochtone afkomst. Deze werknemers met een migrantenachtergrond zijn dubbel benadeeld: als zonen van arbeiders en van immigranten. Zij kampen met uitbuiting en algemene sociale ongelijkheid. Bovendien worden ze gediscrimineerd en hebben ze ongelijke rechten. Zij zijn oververtegenwoordigd in onzekere banen en hebben geen promotiekansen... Dit gebeurt op de huurmarkt, in het onderwijs en ook in de openbare ruimte in relaties met de politie. Het risico te moeten leven in armoede, werkloos te zijn, te wonen in een ongezonde woning of een zwak niveau qua scholing hebben is veel groter als je niet de "juiste" huidskleur hebt of als je naam een vreemde oorsprong suggereert. Racisme is een trieste realiteit.Deze enorme diversiteit zou een grote troef moeten zijn, in zover wij erin slagen om iedereen gelijke rechten en kansen te geven, zodat de solidariteit de overhand krijgt boven de concurrentie. Diversiteit is een grote rijkdom. Samen zijn we sterker en wat ons verenigt maakt ons sterker Met de PVDA willen we concurrentie tussen mensen in moeilijkheden uitbannen. Wij bieden voldoende werkgelegenheid, infrastructuur en een onderwijs op maat voor alle kinderen, welke ook hun afkomst of hun sociale status moge zijn. We pakken racisme en discriminatie aan.

Eén. Een gemeente waar iedereen meetelt

• We nemen voldoende sociale maatregelen (OCMW, sociale huisvesting, openbare tewerkstelling, kwaliteitsonderwijs, medische centra met gratis zorg, enz.) om de concurrentie tussen werknemers te stoppen.
  • We ontwikkelen projecten om voortijdig schoolverlaten een halt toe te roepen, zodat de toekomst van elke jongere telt (remedial teaching, meer omkadering en ondersteuning op scholen enz. zie hoofdstuk onderwijs van het programma).
  • We lanceren bewustmakingscampagnes die een positief beeld van immigratie schetsen. Officiële communicatie en communicatie in de publieke ruimte moeten de realiteit van onze diversiteit weerspiegelen.
  • We willen de publieke ruimte dekoloniseren en recht doen aan de geschiedenis van de immigratie in schoolprogramma's.
  • We creëren wijkcentra die ontmoetingen bevorderen rond interculturele en echte volksprojecten. We organiseren wijkvergaderingen om samen over projecten te beslissen. We zullen de personeelsbezetting van deze wijkcentra versterken.
  • We ontwikkelen interculturele en intergenerationele projecten in sociale woningwijken.
  • We vergroten het aantal activiteiten voor kinderen en jongeren in de openbare ruimte. Zoals we in Borgerhout hebben gedaan, willen we jongeren opleiden om verantwoordelijk te zijn voor de activiteiten in hun wijk en om conflicten te voorkomen door dialoog en vertrouwen.
  • We blijven zoveel mogelijk mensen aanmoedigen om deel te nemen aan het democratische debat. In het bijzonder door niet-Belgen met stemrecht aan te moedigen om zich als kiezer te laten registreren voor de verkiezingen. We steunen ook burgerinitiatieven zoals 1Bru1Vote : wij willen ons als gemeente inzetten voor het stemrecht van buitenlanders bij regionale verkiezingen.

Twee. Een uitgebreid "nultolerantie"-actieplan tegen racisme en discriminatie

• We willen een gemeentelijk actieplan tegen racisme en discriminatie lanceren, met concrete doelstellingen en een jaarlijkse evaluatie door actoren uit het maatschappelijk middenveld.
  • We willen dat de lokale overheid "anti-discriminatietests" organiseert, met name op de woning- en arbeidsmarkt. Als de lokale overheid zelf geen sancties kan opleggen, moet ze een klacht indienen en systematisch een beroep doen op de bevoegde regionale diensten.
  • We willen dat elk buurtcentrum een antenne wordt waar burgers klachten kunnen indienen en de gemeentelijke diensten voor gelijke behandeling kunnen waarschuwen. De administratieve formaliteiten moeten worden vereenvoudigd en de anonimiteit moet worden gewaarborgd.
  • We willen een nultolerantiebeleid voeren tegen racisme en discriminatie binnen de politie. Elke racistische of discriminerende handeling of opmerking moet worden bestraft. Discriminerende praktijken zoals "etnische profilering" door de politie moeten worden afgeschaft. Klokkenluiders van de politie moeten worden beschermd (zie hoofdstuk "Veiligheid")
  • We willen deze "nultolerantie" toepassen in openbare en administratieve diensten. Hetzelfde geldt voor de politieke verantwoordelijken.
  • We willen dat gemeentepersoneel en politieagenten intensieve training en bewustwording krijgen over respect voor diversiteit en interculturaliteit.
  • We willen dat de gemeente het goede voorbeeld geeft: Het personeel moet een afspiegeling zijn van de diversiteit van de bevolking. Er moeten aanwervingsquota worden vastgesteld en deze moeten ook gelden voor verantwoordelijke functies.
  • We willen ook dat de gemeente zich aansluit bij ECCAR, de internationale coalitie van steden tegen racisme. Dit is een initiatief van UNESCO om goede politieke ervaringen uit te wisselen in de strijd tegen racisme en discriminatie.

Drie. Bestrijding van structureel racisme op politieel gebied

• We voeren een nultolerantiebeleid voor bewezen racisme bij de politie en van de kant van de politie. We voeren serieuze, effectieve en snelle sancties in tegen degenen die de regels of de wet niet respecteren.
  • Stop het opstellen van sociaal-etnische profielen. Mensen moeten worden gecontroleerd als ze iets verdachts doen, niet op basis van hun uiterlijk. Het is onaanvaardbaar dat sommige van onze jongeren regelmatig worden gecontroleerd op "overtredingen met een vuile mond". We steunen de eis dat de politie een ontvangstbewijs voor controles moet afgeven.
  • We moeten politieagenten beschermen die misbruik, pesterijen en racistisch gedrag tegenover collega's en het publiek aan de kaak durven te stellen. We zetten een "groene lijn" op om klokkenluiders te beschermen. We moeten ervoor zorgen dat ze niet worden bedreigd, overgeplaatst, gedegradeerd, enz.
  • Om straffeloosheid tegen te gaan, stellen we een extern onderzoek in naar ernstige problemen. Wij steunen de oprichting van een onafhankelijk orgaan met betrokkenheid van het publiek om toezicht te houden op de politie.
  • Voor een representatieve politiemacht zullen we meer agenten aannemen die vertrouwd zijn met de gebieden waarin ze werken. We diversifiëren het politiekorps zodat het de Brusselse bevolking weerspiegelt, met gekwantificeerde doelstellingen en positieve acties.
  • We stellen het volgen van een bijscholingscyclus verplicht om het bewustzijn over diversiteit, antiracisme en de strijd tegen discriminatie te vergroten.
  • We organiseren regelmatig ontmoetingen tussen politieagenten en jongeren in de gebieden waar ze patrouilleren, evenals diepgaande rondleidingen door de buurt met de lokale bevolking.

Vier. Betrek de verschillende gemeenschappen er actief bij

• De vrijheid van godsdienst en eredienst die in de wet is vastgelegd, moet ook effectief zijn.
  • Het verbod op het dragen van de hoofddoek op het werk en in het onderwijs moet worden opgeheven, vooral omdat het in de praktijk hoofdzakelijk moslimvrouwen betreft. Dit verbod is onrechtvaardig en remt de professionele integratie en sociale emancipatie.
  • We pleiten voor een actief en egalitair intercultureel beleid, met gepaste plaatsen in de openbare ruimten voor de verschillende traditionele of religieuze feesten.
  • We willen een dialoog tussen alle gemeenschappen organiseren, we willen ze erbij betrekken op organisatorisch niveau en we willen zoveel mogelijk vertrouwen op de mensen die bruggen bouwen tussen culturen.
  • Wij zijn ertegen om de kwestie van dierenwelzijn te gebruiken om bepaalde delen van de bevolking te stigmatiseren door ritueel slachten te verbieden.